14 mei 2021 Een kijkje in de keuken, Beenen tijdens Corona.
Patrick Rietman, technisch accountmanager Beenen B.V.: “Eind 2020 besloten klanten alsnog dat hun geplande investeringen toch doorgang moesten krijgen” Industrieel automatiseerder Beenen kwam het coronajaar 2020 goed door. Sterker nog: het werd één van de beste jaren voor deze system integrator tot nu toe. Patrick Rietman, technisch accountmanager Beenen B.V.: “Bedrijven gingen alsnog investeren in automatisering, want corona legde bepaalde kwetsbaarheden in relatie tot de continuïteit van hun processen bloot.”
Beenen industriële automatisering
Als systeem integrator is Beenen gespecialiseerd in industriële automatisering. Patrick: “Wij werken voor eindgebruikers en machinebouwers. Beenen ontwerpt en realiseert complete besturingsinstallaties voor de sectoren industrie, infra en watertechnologie en is actief in de regio Zwolle, Heerenveen en Nijkerk.” Als technisch accountmanager is Patrick het eerste aanspreekpunt en inhoudelijke schakel tussen de klant en Beenen: “Klantvragen help ik vertalen in technische totaaloplossingen. Momenteel ligt onze focus op robotica, vision en data intelligence.”
Welke impact heeft corona op Beenen?
“In het prille begin was er veel onduidelijkheid. Waar ging dit heen? Hielden we nog wel werk? Bij sommige klanten sloten de deuren voor externen. Er was beslist geen paniek, maar de kernvraag was: hoe houden we onze geoliede machine draaiend? Gelukkig bleven de opdrachten binnen komen. 2020 werd zelfs één van onze beste jaren tot nu toe. Vanuit 2019 hadden we in 2020 nog veel werk. Er werden wel projecten even op hold gezet aan het begin van de coronacrisis, maar er kwamen ook nieuwe projecten bij, waardoor er voldoende werk bleef.”
Welke impact heeft corona op jullie activiteiten?
“Onze software-afdeling telt 80 tot 90 medewerkers, groot dus. Die activiteit laat zich prima op afstand uitvoeren, zowel vanuit huis als kantoor. Denk aan het schrijven van software, maar ook maken we gebruik van VPM-verbindingen naar de fabrieken van onze klanten voor storingsoplossingen op afstand. Dus dat deel van ons werk kunnen we prima opvangen. Kijk je naar de hardware-afdeling: die moet feitelijk toch altijd fysiek naar de klant. Bijvoorbeeld om ter plekke te beoordelen of een besturingskast eigenlijk wel past? Onze circa 100 monteurs zijn in het veld actief om onze oplossingen daadwerkelijk te plaatsen. Het was spannend om te zien of we hen aan het werk konden houden. Met inachtneming van alle maatregelen is dit uiteindelijk goed gelukt. Wel zagen we veel verschuivingen in het werk. We hebben enkele focussen zoals food/feed. Die sector liep behoorlijk door, maar we mochten niet meer bij sommige klanten komen. De tweede focus is machinebouw in alle marktsegmenten met een accent op duurzame productoplossingen. In dit segment zagen we de werkzaamheden alleen maar toenemen. Onze activiteiten in water en infra bleven ook goed doorlopen. Door onze brede focus op deze terreinen konden we minder werk in de ene sector opvangen met werk in de andere sectoren.”
Hoe zie jij 2021 zich ontwikkelen ondanks corona?
“Voor dit jaar zit het met het werkportefeuille goed. De aanvragen blijven komen. Eind 2020 besloten klanten alsnog dat hun geplande investeringen uiteindelijk toch doorgang moesten krijgen om te voorkomen dat zij door corona hun automatiseringsslag zouden missen. Bedrijven zagen in dat als op hun plant corona uitbrak hun complete proces stil zou vallen. Daardoor is er extra ingezet door bedrijven op industriële automatisering, die trend zien we zeker.”
Digitaal samenwerken: een positief leerpunt vanuit corona
Beenen maakt onderdeel uit van de Batenburg Groep: “Intern werken we nu veel meer en veel beter samen met de andere bedrijven binnen de groep, vooral remote via Teams. Dit werkt veel efficiënter dan alle fysieke bezoeken die we voorheen aan elkaar brachten voor gezamenlijke projecten. Met minder reistijd en een beter gebruik van onze altijd beperkte tijd. Die slag heeft ons uiteindelijk veel winst opgeleverd. Deze nieuwe manier van digitaal samenwerken zetten we voort na corona. Uiteraard in een goede balans met fysiek werken op kantoor, want de ene functie leent zich hier beter voor dan de andere. Ook hebben sommige collega’s meer tijd nodig om te wennen aan deze digitalisering en aarden zij minder goed in thuiswerken. Wel hebben we in dit gewenningsproces bij de start van het thuiswerken uren verloren.”
Houd jij in deze spannende situatie eigenlijk nog energie over om te innoveren? “Corona zette geen rem op onze innovatie. We hebben zelfs onze R&D afdeling uitgebreid omdat we inzien dat we op dat vlak juist het verschil maken ten opzichte van onze concurrenten.”
Heb je veel contact met collega-bedrijven om van elkaar te leren en elkaar te steunen of is het nu toch even ‘ieder voor zich’?
“Als Beenen stellen we ons graag open en toegankelijk op. Onze insteek is dat je alleen gezamenlijk het verschil kunt maken. Je kunt beter mét elkaar werken dan tégen elkaar. Wij weten van concullega’s hoe zij in het werk zaten tijdens corona. Waar nodig en waar het kon zijn we tijdens de recente crisisperiode met elkaar constructief in contact geweest.”
Werkt Beenen voor klanten die met hun producten grootschalig bekend staan in de maatschappij, zogeheten Wereldmerken? Zo ja, wat betekent dat voor jullie bijdrage aan dat product?
“Wij zijn van oudsher wat bescheiden, dat past bij het oosten en noorden. We zijn heel trots op onze klanten, maar daar treden we niet zo snel mee naar buiten. Momenteel werken wij voor een machinebouwer dat inzet op duurzame en afbreekbare materialen. Dit ter vervanging van plastic. Een voorbeeld is dat de plastic deksels van bijvoorbeeld de bekers van Mc Donalds vervangen worden door biologisch afbreekbare producten. Nog even over onze bescheidenheid; daardoor is onze zichtbaarheid voor bijvoorbeeld nieuwe talenten minder. Dit geldt ook voor ons imago in de markt. We zijn zeer innovatief met alle facetten van industriële automatisering, maar vaak bestaat van ons nog het oude beeld van installateur. Die switch hebben we al jaren geleden gemaakt. Mijn taak is om meer bekendheid te krijgen, bijvoorbeeld via ons lidmaatschap van de Vrienden van Techniek en onze samenwerking met Perron038, dé plek voor de innovatieve maakindustrie in Zwolle.”