9 februari 2021 Een kijkje in de keuken, Bwefar tijdens Corona.
Akim Bwefar, directeur-eigenaar van Bwefar, partner in evenementen-techniek: “Ik begrijp niets van ondernemers die de overheid om perspectief vragen” Eigenzinnigheid is Akim Bwefar niet vreemd. Bij de eerste serieuze tekenen van corona in februari/maart 2020 schatte hij direct de gevolgen in: “Ik had geen zin om met staatssteun overeind gehouden te worden. Van de ene op de andere dag nam ik afscheid van al mijn medewerkers. Ingrijpend, maar de beste beslissing die ik gezien de omstandigheden kon nemen.”
Bwefar bouwde in 22 jaar een stevige internationale reputatie op als partner in evenementen-techniek: “Wij leveren internationaal all-service voor grote opdrachtgevers zoals het mondiale A-merk Lamborghini. Daarvoor bieden wij de diensten, van concept tot evaluatie en álles daartussen in. Ons team van specialisten verzorgt de creatieve en technische invulling van uiteenlopende evenementen, zoals congressen, presentaties, theatervoorstellingen, televisieopnames en beurzen. Niet voor niets luidt ons motto ‘Creating the difference in event technology’.”
Welke impact heeft corona op jullie bedrijfsactiviteiten?
Akim praat snel, en zegt in staccato zinnen rake dingen: “Eind februari 2020 kregen we de eerste meldingen van internationale beurzen uit het buitenland. Ik volg het nieuws altijd op de voet en schatte snel in dat corona ons zakelijk allemaal heel hard ging raken, met de eventindustrie voorop. De impact zou absurd groot zijn. Vervolgens werd bekend dat de evenementen zouden worden opgeschort tot minimaal 1 september 2020. Dat zette mij aan het denken. Natuurlijk, de overheid reageerde met een eerste hulppakket NOW1, maar ik geloofde niet in het 1 september perspectief.”
Aan welke knoppen in je bedrijf ben je zelf direct gaan draaien toen corona kwam?
“Hoe moeilijk en hard ook, ik besloot in overleg met mijn werknemers tot een collectief afscheid. In mijn ogen onvermijdelijk, want niemand kon mij overtuigen dat we na 1 september weer aan de slag zouden gaan.” Achteraf ziet Akim dit als de beste zet die hij had kunnen doen: “Helaas heb ik gelijk gekregen en inmiddels is het nog maar de vraag wat we überhaupt in 2021 op eventgebied gaan realiseren. Evenementen vergen een enorme aanlooptijd in de organisatie.”
Welke impact heeft corona op jullie organisatie?
Akim denkt nu volop na over zijn vervolgstappen: “Vergeet niet, zoals mijn bedrijf was, daar had ik ook best wel aanmerkingen op. We hadden een 5-jarenplan gemaakt met antwoorden op vragen hoe we het bedrijf de komende 5 jaren zouden gaan voortzetten. In dit plan zaten veel verbeterpunten. Die kan ik nu in één keer zonder slepend overleg in de uitgeklede organisatie doorvoeren. Een hele frisse herstart. Ook neem ik na 22 jaar dit bedrijf geleid te hebben de kans te baat om na te denken of ik niet misschien iets heel anders wil gaan doen, waarom niet?”
Heb je veel contact met collega-bedrijven om van elkaar te leren en elkaar te steunen of is het nu toch even ‘ieder voor zich’?
Tijdens de coronacrisis heeft Akim op verschillende manieren contact gehad met collega-eventbedrijven: “Net in deze periode zijn er na heel lang stilte brancheverenigingen opgericht. Immers, we hadden er nu de tijd voor. Jarenlang hadden we daar om gesmeekt, maar niemand nam de moeite. Een typisch probleem van brancheverenigingen. Maar door corona kwam er tijd en capaciteit vrij én was de urgentie enorm. Daardoor is het onderlinge overleg in coronatijd tussen collega-eventbedrijven geïntensiveerd, meer dan ooit daarvoor. Maar toch valt het mij nog tegen, het zou beter zijn als we nog veel intensiever en beter met elkaar zouden overleggen.” Akim uit zijn verbazing over veel collega-ondernemers uit de event-industrie: “Onze branche vraagt aan de overheid continu om perspectief. Dan zeg ik: zet jezelf eens op de stoel van de overheid en bedenk vervolgens eens hoeveel perspectief je zelf zou kunnen geven? We vragen aan de overheid wanneer we weer een evenement mogen organiseren en dan zegt de overheid onder zware druk ‘over twee maanden’. En dan gaan we na die twee maanden allemaal boos worden op de overheid omdat het niet mag, kom op zeg!”
Houd je in deze spannende situatie eigenlijk nog energie over om te innoveren?
De harde ingreep om al zijn medewerkers te ontslaan, heeft voor Akim ook een positieve kant, hoe moeilijk dit besluit ook was: “Eigenlijk is het stilstaande bedrijf nu te groot om in mijn eentje te runnen, want heel veel zaken lopen door zoals administratie. Ook zonder projecten gaat alles door: onderhoud, huur, noem maar op. In feite ben ik tot september 2020 in mijn eentje nog heel druk geweest. Maar het positieve is, dat ik in feite een enorme reset heb gemaakt. Mijn assistente zei tegen mij toen we de intelligente lockdown kregen: “Akim, dit zou best weleens jouw moment kunnen zijn.” Dat kwartje viel toen niet, maar later wel. Kijk, in mijn ogen is de beste manier om je bedrijf te reorganiseren, om het in een hoekje in de brand te zetten en dan maar helemaal te laten affikken. Dan ben je van alles af en kun je weer van 0 starten. Uiteraard bedoel ik dit niet letterlijk, maar de lockdown heeft in feite wel hetzelfde effect gehad. Ik heb nu de kans om opnieuw na te denken over wat ik precies met mijn bedrijf wil vanaf een nieuw startpunt dat ik anders nooit zou hebben gehad.”
“Ik heb nu de kans om opnieuw na te denken over wat ik precies met mijn bedrijf wil”
Hoe zie je 2021 zich ontwikkelen ondanks corona?
Over 2021, inmiddels alweer het tweede coronajaar, heeft Akim een heldere mening: “Iedereen die denkt dat we van de zomer weer van alles gaan organiseren, moet een spiegel kopen en daar eens heel goed in kijken. Kijk, er is nu een garantiefonds met 300 miljoen euro voor de evenementenbranche in het leven geroepen, en dat vind ik fantastisch. Je kunt nu in ieder geval iets organiseren en voorbereiden, en als het dan alsnog niet doorgaat, heb je een soort basis, ben je niet al je geld kwijt en kun je terugvallen op dit garantiefonds. Maar als ik kijk naar de vaccinatiesnelheid, dan ben ik ook niet heel positief gestemd over de zomer van 2021. Ik denk dat we de zomer van 2021 ook over moeten slaan. Op z’n vroegst kunnen we in september iets gaan doen. Maar blijf intussen wel positief en probeer door te gaan met plannen maken en accepteer de nieuwe werkelijkheid zoals die is. Mocht het meezitten dan ben ik de eerste die mee feestviert.”
Werken jullie voor klanten die met hun producten grootschalig bekend staan in de maatschappij, zogeheten Wereldmerken? Zo ja, wat betekent dat voor jullie bijdrage aan dat product?
“Wij barsten via intermediairs van de klanten die actief zijn als internationaal A-merk. Een voorbeeld? Wij mochten 5 jaar voor Lamborghini over de hele wereld de techniek voor de beurstands verzorgen, maar ook voor merken als Audi, Volkswagen en Suzuki.” Een heel ander voorbeeld en een stuk dichterbij huis: Bwefar heeft ook machines gepresenteerd voor ITM Kampen: “Tegenwoordig heten zij de Tembo groep. Vroeger maakten zij tabaksmachines en zij bouwden de eerste machine voor elektronische sigaretten ooit. Nu hebben zij hun markten uitgebreid naar bijvoorbeeld vaatwasmachine tabletten en papieren rietjes, maar op hun terrein zijn zij een absolute wereldspeler en wij mogen daarvoor werken.”