"Het gaat crescendo met het Technasium"

Math. Smeets is Technasium coördinator onderbouw op Thorbecke scholengemeenschap. Het gaat nog steeds crescendo met het Technasium, geeft Math. aan: “Ook bij een intervisie verleden jaar bleek men zeer tevreden over hoe wij met de Technasium formule omgaan. Binnen de eisen die gelden, geven we er onze eigen invulling aan. Ook zijn we in het laatste jaar met een kwaliteitsslag bezig. We hebben 3D printers aangeschaft en een lasersnijder. De kwaliteit van de werkstukken die we met de leerlingen maken, wordt steeds beter. Ook straalt dit af op de leerlingen. Ze zien dat het leuker, echter wordt.” Math. beleeft er zelf ook vakmatig veel plezier aan: “Ik vind het nog steeds een heel leuk vak om te geven.”

Meer belangstelling voor Bèta beroepsrichting
Math. ziet in toenemende mate dat leerlingen bewust kiezen voor de Bèta beroepsrichting: “Die wereld is voor hen nu breder en aantrekkelijker dan ooit. Onlangs hadden we een Open Dag en dan is het Technasium lokaal dé trekker. Het was hier bomvol. We merken dat het Technasium heel veel leerlingen trekt.” Wel geeft Math. aan dat de afstroom vanuit het Technasium groot is: “Veel leerlingen kiezen het omdat het leuk lijkt, en dat ís het ook. Maar als er echt eisen aan hen gesteld worden, zoals in de 4e, 5e en 6e klas, dan moet het kwalitatief goed zijn wat de leerlingen produceren. Ook halverwege vallen er behoorlijk wat leerlingen af vanwege het niveau. De exacte kant is vaak een belemmering. De instroom is de laatste jaren veel groter geworden, en daarmee geleidelijk aan ook de uitstroom.”

Oproep bedrijfsleven voor opdrachten
Tot slot heeft Math. een verzoek aan het bedrijfsleven: “We willen dit jaar de leerlingen in de 3e klas Technasium een keuzemogelijkheid uit drie verschillende opdrachten bieden voor werkstukken. Dit betekent dat we uit het bedrijfsleven drie beroepsgroepen nodig hebben om hier concreet die opdrachten te komen geven. Het gaat om een opdracht met de 3D printer, een lasersnijder en een programmeeropdracht met behulp van een Arduino. We hebben inmiddels bedrijven uit de technische sector bereid gevonden om hier een pitch voor te komen geven. Waarbij de ICT-programmeeropdracht nu wordt gegeven door studenten van Windesheim. Het is iedere keer een zoektocht naar bedrijven die mee willen doen. We zijn nu voor dit jaar voorzien, maar ideaal zou zijn een databank waarin we op voorhand al bedrijven hebben zitten die in allerlei beroepsvelden, zoals de ICT, een pitch willen geven.

In de eindexamen klassen moeten leerlingen zelf een opdracht schrijven en daarna uitvoeren. Deze leerlingen kunnen hun meesterproef individueel doen of in een klein groepje. Ook voor deze leerlingen is het belangrijk dat er een “databank” is van opdrachtgevers. Bij hun zelf gekozen opdracht die uit hun gekozen bètawereld komt, hoort ook een opdrachtgever uit die bètawereld.”

Wie interesse heeft, kan zich melden bij Math. Smeets via j.smeets@ooz.nl.

“Het Technasium biedt voor mij een uitdagende combinatie van onderzoeken en ontwerpen”
Mattanja is 16, zit nu in de vierde van de havo en volgt het Technasium: “Ik had al technisch inzicht en het leuk mij leuk daar via het Technasium meer mee te doen. Wat ik later wil worden, weet ik nog niet, maar het Technasium zelf vind ik wel heel interessant. We zijn met vier meiden en minimaal meer dan tien jongens. Dus we zijn wel in de minderheid. Wat ik het leukste vind? Je krijgt een opdracht, zoekt informatie op, maakt een ontwerp en vervolgens een prototype. Het Technasium biedt voor mij een uitdagende combinatie van onderzoeken en ontwerpen.”

Sophieke

“Het mooie van het Technasium is dat we over techniek op een hoger niveau leren”
Sophieke is 15 en koos bewust voor het Technasium: “Ik heb altijd interesse in techniek gehad, zoals ontwerpen, bouwen en met je handen werken. Het mooie van het Technasium is dat we over techniek op een hoger niveau leren. Je moet je er echt voor inspannen, en dat trekt mij. Wát ik later in de techniek ga doen, weet ik nog niet, maar dat ik erin door ga weet ik al wel. De begeleiding is goed op het Technasium, op je vragen krijg je antwoord. Maar zelfstandig werken en doorgaan als het even moeilijk is, wordt heel erg gestimuleerd. Ik vind het Technasium een aanrader!”

Actueel Waar werken we momenteel aan?

Door de krachten van regionale bedrijven uit de technische sector en scholen uit het primair-, voortgezet- en technisch beroepsonderwijs te bundelen, is er al veel werk uit onze handen gekomen. Hier lees je waar we momenteel aan werken.

Vrienden van Techniek

De Wonderlijke Wereld van Techniek op de Techniekdagen 2024!

Lees meer »
Samen gaan we het maken!