"Mijn deskundigheidsbevordering doe ik op mijn eigen manier"

Dick de Boer is docent aan het Greijdanus College: “De laatste 18 jaar geef ik hier les op het niveau vmbo 3 en 4. Ik ben begonnen als bouwdocent. Zes jaar geleden zijn we overgestapt naar techniekbreed. Door hen breed op te leiden, konden leerlingen zo laat mogelijk een richting kiezen. “Per september gaan we over op BWI en PIE, de nieuwe normeringen. De vakgerichtheid daarvan spreekt mij aan. Wel gaat het niveau van techniekonderwijs hiermee in mijn ogen verder naar beneden.” Dick de Boer doet ook aan deskundigheidsbevordering: “Nieuwe kennis uit de praktijk de klas in krijgen, is heel waardevol.”

Dick de Boer

Gedreven
“Wat mij drijft? De jeugd inspireren, activeren en motiveren en het enthousiasme dat je daar doorgaans voor terugkrijgt. Ook spreekt hun belevingswereld mij aan, het pure en directe. Hen daarin begeleiden, is voor mij een grote motivatie. Neem 3D tekenen, waarmee we nu bezig zijn. Eerst is er weerstand, dan vragen ze na een week of ze het programma op een usb stick mee naar huis mogen en vervolgens komen ze met prachtige tekeningen op de proppen. Dat enthousiasme terugzien van je inspanning is fantastisch.”

Kennis opzuigen als een spons
Dick ziet het belang van deskundigheidsbevordering: “Dat vul ik veelzijdig in. Neem de stagebegeleiding voor de leerlingen. Die doe ik en dan kom je binnen bij technische bedrijven waar je doorgaans niet binnenkomt. In mijn functie lukt mij dat dan wel en ik hoop dan altijd op een rondleiding. Krijg ik die? Dan neem ik alle technische innovaties die ik zie als een spons in mij op. Alle facetten van techniek interesseren mij.” Daarnaast runt Dick al 20 jaar elke zomer twee weken de boerderij van zijn zwager: “Daar zit heel veel techniek in. Een praktische manier om technisch bij te blijven met alle ontwikkelingen.”

Praktische voorbeelden de klas in
Dick is dus iemand die zelf in het veld achter de technische vernieuwingen aan gaat: “Wel is het altijd moeilijk om de nieuwe deskundigheid en inzichten die je opdoet in het veld één-op-één te vertalen naar het praktijkonderwijs. Neem een draaibank. Daar gaan de ontwikkelingen razendsnel, vooral op het gebied van besturing en veiligheid. Maar goed, krijg zo’n apparaat maar eens de klas in. Wel is het zo dat ik door mijn ervaring in de technische buitenwereld mijn lessen veel beter kan voorzien van praktische voorbeelden.”

Eén vaste werkdag in het veld
Dick is ook lid van NatRes, het Korps Nationale Reserve, en heeft een gezin. Dit samen met zijn drukke schoolwerk en de tijd die hij steekt in deskundigheidsbevordering. Verleden jaar sloeg dan ook een burn out toe: “Een kennis die als ZZP’er breed in de techniek werkt, bood aan dat ik elke week een dagje meeliep. Dat hielp mij enorm én gaf mij nog meer praktijkkennis over wat er in de techniek gebeurt. Inmiddels werk ik een dag per week minder op school en besteed ik die dag aan het samenwerken met deze ZZP’er. Wat ik daar leer en zie, kan ik uit eigen hand de klas in brengen. Met dit werk, de stagebezoeken en het werk op de boerderij kan ik toch wel een rijk aanbod aan praktijkvoorbeelden aan de leerlingen voorleggen. Daarnaast geeft deskundigheidsbevordering je ook heel veel energie.”

Vaste inbedding in jaarrooster
Dick wordt gesteund door het Greijdanus College bij zijn invulling van deskundigheidsbevordering: “Maar je wordt vaak ingehaald door je drukke werk op school. Er loopt van alles en je kunt er niet zomaar een week tussenuit om in het werkveld rond te kijken. Het zou daarom wel een aanbeveling zijn als scholen deskundigheidsbevordering vast inbedden in het jaarrooster. Daarmee krijgt het ook de status van een vaste, officiële activiteit.”

Actueel Waar werken we momenteel aan?

Door de krachten van regionale bedrijven uit de technische sector en scholen uit het primair-, voortgezet- en technisch beroepsonderwijs te bundelen, is er al veel werk uit onze handen gekomen. Hier lees je waar we momenteel aan werken.

Vrienden van Techniek

De Wonderlijke Wereld van Techniek op de Techniekdagen 2024!

Lees meer »
Samen gaan we het maken!