Werkvoorbereider Marco Siemens ook inzetbaar in technisch onderwijs

“Dankzij het PDD-traject van OTIB kan ik volwaardig functioneren als technisch instructeur in het onderwijs” aldus Marco.

OTIB wil graag vakmensen uit het technische bedrijfsleven les laten geven in het technisch onderwijs. Om die koppeling tussen deze professionals uit het bedrijfsleven met hun nieuwe didactische rol snel en vakkundig te kunnen maken, introduceerde OTIB het PDD-traject. Dit staat voor het behalen van het Pedagogisch-Didactisch diploma. Marco Siemens rondt dit traject momenteel af en hij is supergemotiveerd: “Hiermee ben ik volwaardig technisch instructeur in het onderwijs.”

OTIB heeft twee overtuigende redenen voor het PDD-traject, legt Marco helder uit: “De leerlingen krijgen uit de eerste hand de allerlaatste technische know how aangereikt. Hierdoor zal hun kennis beter aansluiten op wat het technisch bedrijfsleven verlangt. Deze twee werelden komen hierdoor beter bij elkaar. Eveneens wil OTIB hiermee het oplopende tekort aan technische leraren helpen ondervangen.”

Gemotiveerd gekozen voor PDD-traject
Marco Siemens is in het dagelijks leven werkvoorbereider op de afdeling Service & Onderhoud bij Heijmans Utiliteit in Apeldoorn. Dit werk doet hij inmiddels tien jaar en eerder haalde hij zijn MTS-diploma bij wat nu het Deltion College is: “Deze stap om mijn pedagogische aantekening te halen, heb ik zeer gemotiveerd gezet. Ten eerste vind ik het enorm leuk om te praten over techniek en mijn opgedane kennis en ervaring op andere geïnteresseerden over te brengen, zoals collega’s en studenten techniek. Een collega van mij neemt deel aan het Platform Technische Installatiebranche-Onderwijs Gelderland/Overijssel. Binnen mijn werk geef ik een cursus inbraakbeveiliging en deze collega kent mijn ambitie om didactisch meer te kunnen betekenen voor anderen. Hij introduceerde bij mij het PDD-traject en ik heb mij eigenlijk direct aangemeld bij OTIB, zo enthousiast was ik.”

Gediplomeerd inzetbaar in technisch onderwijs
Marco is inmiddels druk bezig met het PDD-traject en hoopt dit in juni af te ronden: “De lesdagen zijn geweest en momenteel ben ik alle verslagen aan het afronden en indienen. Is dat allemaal op orde en akkoord bevonden? Dan ben ik in juni de trotse bezitter van het Pedagogisch-Didactisch diploma.” Vanaf dat moment is Marco inzetbaar in het technisch onderwijs: “Dat kan in de technische breedte zijn. Uiteraard ben ik elektrotechnisch georiënteerd en aan dat kader zal ik mij uiteraard moeten houden. Daarbinnen is de lesstof die ik kan behandelen heel breed, van buizen en meterkasten aanleggen tot en met de allerlaatste innovaties waar ik mij ook graag in wil verdiepen.”

Goede samenwerking met Windesheim
OTIB werkt voor het PDD-traject samen met Windesheim. Marco: “Die verzorgen de opleiding en de docent en doen het nakijkwerk. Samen met OTIB is een centrale locatie gekozen voor deze opleiding binnen het Platform Overijssel-Gelderland. In dit geval in Deventer op de Technicampus. Eén keer in de drie weken volgden we daar een les, het was goed te combineren met mijn werk.”

Altijd in goed overleg
Het technisch onderwijs kan Marco voor samenwerking benaderen en hij hen: “Momenteel voer ik bijvoorbeeld gesprekken met het Deltion. Uiteraard moet het lesgeven passen binnen mijn huidige werkzaamheden. Je kunt bijvoorbeeld denken aan lesgeven in deeltijd of in de avonduren. Mijn werkgever weet dat ik dit traject doorloop en bij een concrete vraag vanuit het technisch onderwijs zullen we uiteraard goed overleggen met elkaar wat er praktisch mogelijk is.” Extra interessant is dat Marco tijdens de opleiding collega’s van andere bedrijven uit het werkveld tegenkwam die hij tijdens zijn werk niet snel zal ontmoeten omdat het concurrenten zijn: “Je zit dan met elkaar in een andere en interessante setting. Iedereen is gemotiveerd en pakt de opleiding op zijn eigen manier op. Je leert zo ook van elkaar.”

Ook een aanrader voor andere collega’s
Kiezen voor het PDD-traject is een ingrijpende stap, toch kan Marco het andere technische collega’s van harte aanraden: “Je wordt opgeleid om jonge mensen heel veel te kunnen leren, maar van het traject zelf leer je ook heel veel. Het didactisch verantwoord kunnen overbrengen van de lesinhoud is voor mij een bijzondere leerervaring geweest. Het heeft mij enorm verrijkt en geholpen.”

Actueel Waar werken we momenteel aan?

Door de krachten van regionale bedrijven uit de technische sector en scholen uit het primair-, voortgezet- en technisch beroepsonderwijs te bundelen, is er al veel werk uit onze handen gekomen. Hier lees je waar we momenteel aan werken.

Vrienden van Techniek

De Wonderlijke Wereld van Techniek op de Techniekdagen 2024!

Lees meer »
Samen gaan we het maken!